X
تبلیغات
آداب ازدواج - عشق ورزی به همسر

عشق ورزی به همسر

محبت و عشق ورزی نسبت به اعضای خانواده در رفتار خانوادگی پیامبر(صلی الله علیه و آله) موج میزد و آن را نشانه ایمان می دانست: هرچه بر ایمان بنده ای افزوده شود، بر محبت و دوستی او نسبت به خانواده اش افزوده می شود. 1آن حضرت، دوست داشتن همسران را از آداب پیامبران برمی شمرد2 و شوخی و عشق بازی با همسر را از بازی ها و لذت های روای زندگانی می دانست: بازی در سه چیز رواست: ...با همسرت شوخی و عشق بازی کنی. 3

جابر بن ‌عبدالله می گوید: «وقتی ازدواج کردم، پیامبر از من پرسید:"با چه کسی ازدواج کردی؟"» گفتم: «با زن بیوه ای». فرمود: چرا با دوشیزه ای شوخ و شنگ ازدواج نکردی؟ دختری که با تو نرد عشق ببازد و تو نیز با او بازی و عشق بازی کنی؟ 4

محبّت ورزی به همسران و آگاه کردن آن ها از این دوستی و محبت را مستحب اعلام می‌ کرد و می ‌فرمود: این که مرد به زنش بگوید:"تو را دوست دارم" هرگز از دل زن بیرون نمی رود. 5

عشق ورزی با همسر را عبادتی شیرین و برتر از تمام دنیا و آنچه در آن است، بر می ‌شمرد و می فرمود: مردی نیست که دست همسرش را عاشقانه بگیرد، جز آن که آفریدگار 5 پاداش برایش می نویسد؛ پس اگر او را در آغوش کِشد، 10 پاداش می برد؛ اگر همسرش را ببوسد، 20 پاداش دارد؛ اگر با او درآمیزد، پاداش این کار برای او از دنیا و آنچه در آن است، بهتر است.6

مردی به محضر رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) شرفیاب شد و عرض کرد: «ای پیامبر خدا، من از چیزی شگفت انگیز در عجبم: مرد و زنی ازدواج می کنند، در حالی که یکدیگر را قبل از آن ندیده اند، اما صبح گاهان که از خواب بر می خیزند، هیچ کس نزد آن دو از دیگری محبوب تر نیست؟!». پیامبر در پاسخ او فقط این قسمت از آیة کریمه را تلاوت فرمودند: (وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحمَةً؛7 خداوند در میان شما مودّت و رحمت قرار داد). 8

از منظر برخی تفسیرنگاران، رحمت به معنای عشق و مهربانی قلبی در باطن و مودّت به معنای اظهار این عشق و علاقه در ظاهر است و این خداوند است که این دو حالت را در بین همسران ایجاد می نماید: یکی در باطن که در دل نسبت به همسر خود احساس محبت و رحمت نماید و دیگر در ظاهر که آن محبت و رحمت درونی را در گفتار و رفتار ابراز نماید. 9

گویی پروردگارِ مهر، تمام حقوق واجب بین همسران را در عشق ورزی ظاهری و باطنی، یعنی مودت و رحمت، خلاصه فرموده است.

آری، خداوندگار قلب ها، با جهت دهی راستین به نگرش ها، آدمی را می آموزد که از زاویه مهر و رأفت به خانه و خانواده اش بنگرد که اگر چنین شد، او در انجام هر وظیفه ای نسبت به همسر و دیگر اعضای خانواده جدیت می ورزد و هر نوع خدمتی را شیرین و لذت بخش می یابد.

اگر بین همسران عشق و محبت ریشه دار برقرار نباشد و هر یک از آنها از نظر عاطفی خود را ملزم به انجام وظایف و رعایت حقوق دیگران نبیند، همواره در جست و جوی راه فرار خواهد بود و اگر از نظر قانونی و حقوقی نیز ملزم به انجام خدمتی گردد، با تلخی و اکراه آن را به انجام خواهد رساند. 

نتیجه آن که هر بینش و نگرش و یا هر روش و منشی که در بین اعضای خانواده براساس عشق ورزی و محبت مداری نباشد، عاقبت به فرار از مسؤولیت و تضییع حقوق دیگر اعضای خانواده خواهد انجامید.



1. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج100، ص228.
2. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج1، ص52.
3. متقی هندی، کنزالعمّال، ج15، ص211.
4. العجلونی، کشف الخفاء، ج2، ص332؛ سیدی، حسین، همنام گلهای بهاری (نگاهی نو به زندگی پیامبر (ص))، ص78.
5. کلینی، اصول کافی، ج5، ص569.
6. قاضی نعمان، دعائم الإسلام، ج2، ص190.
7. روم (30)، 21.
8. میبدی، تفسیر کشف الاسرار و عدّة الابرار، ج7، ص446.
9. یثربی، سید محمد، سیری در رسالة حقوق امام سجاد7، ج2، ص156.



نویسنده: مجيد كمالي

.:: آخرین مطالب ::.

» گنجینه ( سه شنبه بیست و نهم بهمن 1392 )
» ( چهارشنبه ششم اردیبهشت 1391 )
» مجلس عروسی مختلط همراه با ساز و دهل سنتی ( شنبه بیستم اسفند 1390 )
» حکم گرفتن شاباش به عنوان هدیه ( شنبه بیستم اسفند 1390 )
» مبارزه با خرافات در ازدواج ( دوشنبه یکم اسفند 1390 )
» عدالت با همسران ( دوشنبه یکم اسفند 1390 )
» مهریه‌های عجیب ( یکشنبه هجدهم دی 1390 )
» پديده ي فرار از ازدواج ( شنبه بیست و سوم فروردین 1393 )
» نگاهي به اهداف و آثار ازدواج در قرآن ( چهارشنبه هفتم اسفند 1392 )
» انگيزه هاي غلط براي ازدواج ( چهارشنبه هفتم اسفند 1392 )
» هوش هيجاني و روابط زناشويي ( چهارشنبه هفتم اسفند 1392 )
» عشق اساس و پايه ازدواج نيست! ( چهارشنبه سی ام بهمن 1392 )